09 April 2008

Period Pain punye story

Menstrual cramps are sharp pains in a woman's lower abdomen that occur when her menstrual period begins and may continue for 2-3 days. Symptoms can range in severity from a mild annoyance to severe pain that interferes with normal activities. Menstrual cramps are the leading cause of absenteeism in women younger than 30 years. Although over half of women who have menstrual periods experience some discomfort, 10% are temporarily disabled by symptoms.

Rujukan :http://www.emedicinehealth.com/menstrual_pain/article_em.htm


Hampir 6 kali turutan 'keuzuran' namun gejala sakit senggugut tidak aku alami. Sekadar perubahan sikap dan perasaan yang agak kurang stabil dan lebih sensitif tatkala tiba saatnya.

Senggugut merupakan sakit yang timbul dengan kedatangan haid bagi seorang wanita. Biasanya disebabkan oleh penghasilan hormon prostaglandin oleh badan yang menyebabkan pengecutan rahim yang luar biasa kuat. Senggugut utama biasanya berlaku pada wanita remaja belum kahwin dan menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid.
Rujukan : http://ms.wikipedia.org/wiki/Penyakit_senggugut

Awal seminggu aku sudah didatangi PMS (Pre-Menstual Syndrome), jiwa gelisah, sakit perut, sengal-sengal pinggang,badan dan tuttttt, sensitif atau lebih tepat lagi jiwa kacau, hilang ceria, suka memencilkan diri dan macam-macam perkara pelik berlaku. Sah! ini semua petanda aku nak period...

period? bukan satu isu pun, namun kedatangannya kali ni membawa sakit yang teramat sangat pada bahagian bawah perut. Masa-masa beginilah aku amat berharap ada jejaka diluar sana yang sudi mengambil aku menjadi isteri yang kemudiannya akan membuat aku mengandung dan melahirkan anak...erk.... sebab dari cerita yang aku dengar, gejala senggugut ini hanya dialami oleh perempuan muda yang belum berkahwin dan belum melahirkan anak. Maknanya, once dah dapat baby, masalah ni akan selesai melainkan kita menghidap endometriosis. (yang ni lain pulak penyakitnya)

ah!...sakit menyerang lagi...tak tahan la.... adui....

No comments: