11 June 2008

back to daily life

9hb Jun

Hari pertama masuk ofis setelah sekian lama bercuti. Agak janggal namun aku berjaya menghadapi hari-hari iasa dipejabat. Memasukkan data peserta Konferen hujung bulan Ogos nanti, mengemaskini emel yang sudah penuh.

Mood agak kurang baik, penat sebelum ini masih belum habis. Tapi aku belum sampai ke tahap gerimis... masih boleh berlagak biasa walaupun setiap orang yang kutemui mengatakan mukaku agak sembab dan tidak bermaya...

Tepat 5.30 petang, aku melarikan diri dari kesibukan dipejabat. Hajat dihati ingin mencuci Bibah. Kesian dia kena lenjan pegi Terengganu. Tapi hati berubah tatkala melihat Pasaraya Bintang... kebetulan tadi abang sudah mengambil dapur gas beserta tongnya sekali, baik aku beli regulator, cerek elektrik dan mungkin rice cooker.

Namun, aku hanya membeli gas regulator dan cerek elektrik. Sempat juga kurembat syampu Sunsilk...wah! malam ini bisa mencuci rambut dengan seronoknya...sudah dua minggu rambutku tidak diurus dengan betul...it looks oily and greasy... euuuuu... tapi masih wangi dan weavy yeeee, kite pakai leave on moisturizer laaaa... hehehe...

Niat nak mencuci kereta kubatalkan kerana ingin mengejar masa. Takut kedai yang jual tong gas tutup. Alhamdulillah, aku berjaya mendapatkan gas di Taman Intan... harga setong RM50 ditambah RM22 untuk gas dan RM2.50 untuk upah mengangkat ke tingkat 5. Ku kira-kira bajet pembelianku tidak sampai RM150... alhamdulillah... Aku Cuma perlu membeli periuk nasi bila dapat gaji hujung bulan nanti. Selepas itu lengkaplah sudah dapurku... ops... aku tertinggal ketuhar microwave...urm... dats only an option kannn, yang tu kena tunggu bonus lah nampaknya... yeay yeay...

Sampai-sampai je kat rumah,tak lepas lelah lagi abang yang hantar gas tu pun tiba... aku minta tolong pasangkan gas regulator sekali. Terima kasih pada mama sebab belikan aku dapur gas yang baru. Mama cakap itu hadiah hari jadiku... I really appreciate it. Mama tau anaknya baru memulakan hidup baru, mama juga tau anaknya ini sangat cerewet makan di luar dan gemar memasak di rumah, mama juga tau anaknya kini tengah risau dan mengira bajet yang lari semenjak dua kebelakangan ini. Terima kasih mama…

Erm, dapur sudah semakin lengkap tapi aku terasa malas untuk memasak. Selepas mandi dan mencuci rambut, aku bermalas-malas diruang tamu sambil mlihat TV. Seketika kemudian aku terlelap… dan seketika itu adalah pada pukul 12.00 tengah malam.… hari baru… uiks… lewatnya aku tidur… bagaimana mungkin aku mendapatkan rehat yang tuntas kalau tidur pun agak lewat?

10 Jun

Bangun pagi, agak malas hari ini. Namun bila mengingat Kak Bayah nak tumpang g keje, dengan malasnya aku bangkit dari pembaringan...erk...baju apa nak pakai ari ni? Nak iron masa dah suntuk, belek-belek koleksi baju di dalam almari semuanya tidak sesuai dipakai... takkan nak pakai t-shirt...tak pasal-pasal kena sound kang... aku bermonolog sambil terbayangkan maya... hehehe...akhirnya aku memilih sepasang baju kurung hitam... kenapa hitam? Supaya orang tak perasan baju ni tak digosok...wakakaka...

Sampai kat ofis, mood masih so-so... tak gembira tak berduka, tengah mengemas meja an territory baru, Pengurus Fasiliti datang… ni mesti pasal nak pecah dinding... nampak gaya aku tak payah lah mengemas sakan tempat baru ni sebab pasti dua tiga minggu lagi kerja-kerja pengubahsuaian pejabat akan dilakukan... ni semua gara-gara reshuffle hari tu... dan aku mula merembeskan mood sentap... kenapa sentap? Sebab tempat aku ni akan berubah menjadi laluan dari IT ke Library. Dengan itu, sekali lagi aku akan berhijrah lagi..entah dimana aku pun tak pasti... ni lah nasib jadi kuli...huwaaaa... L

Sepanjang hari aku menyepikan diri... takut kalau aku bersuara ada yang akan terasa hati...aku kan laser... kebencian pada TuBoKu bertambah-tambah dan hari ni bertambah lagi senarai orang yang aku ingin pangkah... Tapi siapalah aku? Saat-saat macam ni terasa nak berenti keje pun ada... tapi masalah pasti ada dimana-mana... ”jangan lari dari masalah”... itu pesan seorang kawan... ”hadapilah dengan senyuman” .... hmmm... mampukah aku untuk tersenyum?

Petang, aku menghabiskan masa hampir dua jam di Pusat Refleksologi IndoChina di Sungai Chua untuk membuat urutan Refleksologi dan juga Pedicure... agak lama aku tidak memanjakan diri begini. Agak kurang selesa disini namun untuk membawa diri ke Thai Odyssey di Jusco Balakong, aku terasa malas.

Usai memanjakan diri, tiba masa untuk aku memanjakan Bibah, di H&H Bibah dimandikan... mesti best kan Bibah, kena sabun, kena gosok, kena sental, geli tak? Kesian Bibah dah 2 minggu tak dimandikan dengan betul... malam ni Bibah boleh tidur dengan lena... tiada lagi tompokan dan kotoran dibadan Bibah... kan Bibah kannnn... bulan depan usia Bibah genap setahun... apa hadiah aku nak bagi agaknya? Eh Bibah, beday aku minggu ni tau... Bibah tak nak bagi ape-ape ke? Ngeh ngeh ngeh...terasa macam lesbian lak aku nih...

FYI, Bibah ni kereta viva aku... nak sebut VIVA tu terasa janggal sebab aku ni agak kekampungan, maka Bibahlah nama kete putih aku yang comel itu... erk, tak sesuai ke? Abih tu nak bagi nama apa? Takkan nak panggil Baby... erm... baby pun best gak...dia ni first baby aku, pastu 2nd baby TV aku, 3rd baby Peti ais, 4th Baby... erk takkan sume nak panggil baby... kang laki aku kang nak gak kena panggil baby ke hubby ke... uish... tak mo laaa... ada cadangan tak?

Balik kerumah aku terus menghadap TV melihat cerita Sindarela... sudah 3 episod aku terlepas melihat cerita ni... kali ni aku nak concentrate tengok apa kesudahan cerita zoela... erk... tapi aku dah keliru... aku dah tak tahu hujung pangkal cerita ni, tiba-tiba Zoela sambung belajar, Hussien dan jadi raja Hussien, Tengku Haidar pulak menyamar jadi orang lain... si Tasya yang gedik tu pula dah muflis...hahaha.... apa ni? Aku tak paham dongengan ini tapi dek kerana aku minat ngan lakonan mamat Thai ngan si mulut takde insuran Norkhiriah dan Amani, maka aku teruskan jua... aku memang kagum ngan lakonan diorang ni... natural je...

Abih tengok Sindarela, aku layan tengok Mr.Mama pulak...hehehe... Tapi tak banyak yang aku sempat lihat sebab aku sibuk nak mandi... habis cerita Mr.Mama, aku terus masuk tidur... malam ni aku tidur agak awal... saje nak balas dendam... poyos je...hehehe... penat tau menahan perasaan sentap siang tadi... hehehe....

The end.... ZzzZ

No comments: