19 June 2008

suka-suka bersama ASDAF

15 Jun 2008

Hari ni Akmal genap 28 tahun 2 bulan… 2 bulan lebih tua dari aku… hehehe… tapi akmal hanyalah memori lama… ntah wujud ntah tidak.. teringat text ucapan selamat yang dititipkan Niyah “Amit, Happy Belated Beday… semoga panjang umur, dimurahkan rezeki dan cepat-cepat kawin…” lantas aku membalas “TQ, Aku sedih akmal tak wish aku…huhuhu”… urm, harapan hanya tinggal harapan… dan Niyah membalas lagi “Sabar, ko try la contact dia”… uh! Nak kontek akmal? No dia pun aku takde… dulu penah gak nak salahgunakan kerja kawan aku sebagai pegawai bank untuk menjejak dimana akmal… tapi tak kesampaian pun niat tu. Sudahnya sehingga hari ini aku masih tak tau status akmal… dah kawin ke, dah mati ke, erk… mati? Kalau mati mana kuburnya? Sekurang-kurangnya izinkan aku menitipkan jambangan bunga dipusaranya… ah! Aku dah kelaut…

Urm, pagi ni aku bangun lebih awal dari kebiasaan… sebabnya pagi ni ada program sukaneka di ASDAF. Aku kena bangun awal dari kebiasaan sebab nak angkat barang dari Salam ke ASDAF. Semalam Arip suh aku datang kul 7.30pagi, maknanya aku kena bergerak dalam pukul 7.00, dan untuk itu juga aku kenalah bangun sekurang-kurangnya setengah jam sebelum tu. Ida pulak pesan suh kejutkan dia pukul 6 pagi… satu hal pula tu…hehehe… kesudahannya aku bangun kul 6, lepas tu g dapur buat cekodok bilis untuk dibawa ke Salam. Pukul 6.55 baru terkocoh-kocoh mandi dan bersiap… tu pun bila Ida cakap dia dah ready. Pukul 7.15 aku jumpa Ida kat tol Kajang dan kami memulakan perjalanan ke Salam hanya dalam masa 15 minit… erk… aku bawak keta ferrari ke tadi? Huhhhh! Kesian bibah…

Sampai kat Salam, lepak-lepak, borak-borak, makan-makan, kemas-kemas, jalan-jalan erk…. Apesal lak nak jalan-jalan… kata tadi ada program Sukaneka di ASDAF… ah! Mood kelaut lagi rupanya… Urm… aku kena angkat white board…hehe sesuai la ngan Bibah putihku… dan aku pun bergerak ke Stesen LRT Bangsar untuk mengambil Sham sebelum bersarapan pagi di kedai mamak kat bangsar. Huhhhh!...

Sampai kat ASDAF hanya Alisah yang kukenali… ramai jugak adik-adik yang menjadi penghuni rumah dibawah kelolaan PERKIM. Seperti semalam, adik-adik ini jugak agak ramah dan banyak cakap jika dibandingkan adik-adik dari Teratak Syifa’. Sukaneka ASDAF berjalan dengan jayanya, aku sempat melompat dan bertepuk tangan sikit-sikit je… hehehe…. Kali ni kena pandai save energy…kang jadi macam semalam, migrain and collapse… nguah nguah nguah… aku bertindak sebagai tukang karut yang mengarut disetiap permainan terutamanya part tiup dan pecahkan belon..kui kui kui… dan part yang paling best lagi masa makan buah lai… apelah kakak yang jaga kumpulan ayam tu, diorang bior je adik-adik tu share makan lai…. Memang la cepat abih… hehehe… takpe, yang penting semangat untuk menang tu kena ada walaupun hamper yang diorang dapat sumer sama isi kandungannya

Balik dari sukaneka ASDAF dan lepas menghantar barang ke pejabat Salam, aku, Aniza, kareem, Erme, Ina, Arip, Zam, Diana, Elly dan fakri ber’ala-ala’ konvoi ke HKL untuk menziarah seorang volunteer Salam Temerloh yang koma. Sampai kat sana, aku jadi sebak, En. Hasmadi ni baru je berusia 30 tahun tapi dah dapat penyakit macam ni… tapi hanya Allah yang amat mengetahui tentang setiap apa yang terjadi. Buat isteri En. Hasmadi, kami titipkan semangat agar dia terus tabah mengharungi ujian yang Allah berikan. Sebak bila teringat yang beliau dulunya seorang yang peramah dan sanggup menyediakan apa saja demi keselesaan kami sepanjang berada di Temerloh semasa Misi Banjir hujung tahun lepas, kini terlantar di atas katil tanpa bisa mengetahui kami datang menziarahi. Tanpa bisa menyapa waima berkata hai… Begitulah kehidupan, andai hari ini kita bangga dan gembira dengan apa yang kita ada, sekelip mata ia bisa berubah menjadi tiada…

Sejam lebih di HKL, kami beransur ke Taman Tasik Titiwangsa, lepak-lepak dan bual-bicara, berbincang tentang program seterusnya, tentang isu semasa, tentang cita-cita dan tentang cinta…ahax…kelaut lagi… oh yaaa, tentang aktiviti mencandat sotong… urm… betul ke aku nak pegi ni? Aku bermonolog sendiri… dan bila jam mula menunjukkan angka 6.30, aku, erme, dan Aniza meminta izin mengundur diri. Aku perlukan rehat yang tuntas malam ini…ops… Sarah sms kata nak datang rumah… aku kata ok je… tetamu nak datang, kita terima apa adanya…

Sampai rumah, keluarkan nasi kandar yang Jue beli semalam dari peti ais, tak lama lepas tu Sarah datang bawak kek… “Happy Birthday!”… sarah cakap sekali lagi…. Wah! Ada kek gitu, sirna seketika lelahku… mood pun bertukar menjadi lebih baik. Aku transform nasi kandar menjadi nasi goreng ayam dan menjamu sarah dengannya beserta rambutan yang juga sudah siap dikupas dan di chill kan oleh Jue…thanx dude. Lepas tengok OPRAH, sarah balik… ada jugak aku ajak tidor kat umah tapi sarah lebih betah tidur dengan bantal busuknya…wakakaka!

Oleh kerana tiada aktiviti merayap atau merende ditengah malam, maka aku telah menidurkan diri dengan awalnya iaitu pada sekita jam 10 malam dengan harapan, esok pagi boleh bangun dengan segar bugarnya… ZZzzz

No comments: