02 February 2009

Keranamu Palestin!

weekend baru nih, kakak tido umah aku, abg ipar balik kg... penat rupanya jaga orang mengandung nih... kesian kakak, kesian jugak abg yus... sabar yeeee... kejap je. Baby kuar nanti mesti gumbira.

Aku bawak kakak g Rumah Solehah, saja nak bagi dia rasa macamana ada anak nanti... kebetulan Sahabat Positive buat program disana, To My Friend in Gaza, ada lukis2, kaler2, deco2, Dr haryati dari Mercy turut hadir memberi gambaran lebih jelas untuk ekspress perasaan diorang. Very the touching... ada juga wakil dari kedutaan palestine untuk translate ayat. nanti aku buh gambo.

Adik2 RS memang bersungguh memberi semangat. Menitis air mata aku baca hasil karya mereka. Sungguh... aku tak setabah mereka. Tapi perangai nakal tu memang tak lekang. Ulasan kakak, adik2 RS macam anak-anak murid dia kat skola, kalau lama2 mau dia jerit je suh duk diam2...huhhh! kakak tak suka budak rupanya.

Malam, kubawa kakak ke Istana Budaya, menonton konser Malam Amal Kemanusiaan Palestin dibawah kelolaan Kementerian Kebudayaan dan Kesenian Malaysia yang dinaungi oleh YAB Datin Seri Rosmah Mansor. Sob-sob...aku yang terover sedih menghayati erti peperangan dan mengimaginasi penderitaan sahabat di palestin sana. Tapi kakak takde perasaan...mungkin ada tapi kakak pandai sembunyikan rasa. Apepun aku puas, kakak gembira tengok artis kesayangannya suatu ketika dulu, Datuk Siti Nurhaliza.
--------------------------------------------------------------
Ahad pagi-pagi lagi kakak keluar ikut Kak Ipar, ada ceramah Women Wellness anjuran Pusat Rawatan Pakar An-Nur, Bandar Baru Bangi. Aku? masih terbongkang atas katil hingga jam loceng berdering.

Kalau kakak menghadiri majlis ilmu di Bangi, aku pula memerah keringat membuat amal di Shah Alam... huhhh! macam mulia sangat gamaknya... tapi aku memang baik... wakakakaaa!

Charity Car Wash ni adalah anjuran Perodua Viva Club (VIVAC), Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Nasyeed.com dan a few organization plus Yayasan Salam sendiri. Dana yang diperolehi hasil cucian amal ini akan disalurkan ke Tabung Palestin.

Balik dari Charity Car Wash di Shah Alam, aku balik umah kat Bangi. Penat sangat tapi hati meronta-ronta nak keluar lagi. Sudahnya malam, aku ngan Leha pegi Rumah Pena. Ada Malam Puisi Amal 'Di Bawah Langit Gaza'.... tetiba teringat sesuatu... kalaulah aku boleh ungkapkan ini pada saudara di Gaza

Jangan menangis teman...
dulu pernah kau ungkapkan
'Lihat nun di langit sana
bulan terang'
indahnya saat itu
kerna kau dan aku tahu
kita melihat bulan yang satu

kini
lihat nun di langit sana
bulan kelam
ditabiri debuan sisa mortar
diselubungi kepulan asap
bedilan meriam durjana
bagimu kini bulan tiada makna

kau meratap
menangis hiba
bulan tetap disitu
menjadi saksi
penderitaanmu
ku tunggu khabar darimu
namun hanya perkhabaran duka
kau kini terkulai kaku
tinggalkan derita
tinggalkan sengsara
dan tinggalkan bulan kita
wah wah wah.... apekah! burok bebenor puisi aku,takde unsur2 seni langsung huhhh!

Ari tu kakak tanya, apa seronoknya mengikuti program-program sebegini, aku sendiri tak tahu jawapan hakiki. Something we give to our community, coz we never knew what will happen in the future. betul tak?

No comments: