16 February 2009

Hari berumahtangga

apalah malang nasib menimpa...ecece...habis semua plan mimpi belaka. Sudahnya aku buat keputusan, hari Ahad adalah hari berumahtangga (baca : meminjam kata sarah).

Ahad, konon nak pegi gym pagi-pagi buta, tapi rupanya aku membuta sampai pukul 9. Bangun-bangun je, lepas kemas katil, aku g dapur, keluarkan ayam kat peti ais, pastu rendam baju kat bilik air, pastu buat ovaltine dan terus lepak kat hall sambil tengok tv. surf channel tv sumer citer tak best.

Aku bangkit, tengok bilik, macam biasa ikat langsir, bukak tingkap, pastu rasa-rasa tapak kaki, ishhh, berpasir je rasanya. Terus amik penyapu dan mula membersihkan rumah. Aku dah tak rajin nak deko2 jadi aku cuma bersihkan habuk dan kemas mana yang patut.

Habis menyapu, aku mula kumpulkan botol2 plastik terpakai. Uish! 2 plastik besar sehhhh... tu tak masuk botol kaca ngan tin. Ah! itu kasi next trip. Kemdian aku cuci baju, sidai baju, cuci bilik air dan mandi... la la la...

Bila dah mandi, badan pun dah rasa segar, rumah lak dah bersih dan rasa best je nak lepak. perut pun mula rasa lapar. Jeng jeng jeng, tapi dah nak dekat tengahari. Imran aku lak dah berkurun tak kena mandi, last time masa buat Charity Car Wash, Imran mandi tak bersih sangat pun... maka aku pun keluarlah rumah, bawak 2 beg botol plastik nak hantar recycle + bawak Imran g car wash.

Pukul 1.00petang, kereta aku dah berseri kembali...Imran dah ensem, ngehehe. Dengan senang hati aku balik rumah, tgk TV, pastu g dapur dan siapkan makan tengahari. Menu hari ni fries ngan ayam goreng je. Aku malas nak masak nasi. Kemudian makan sambil tengok TV. Habis rancangan Nona, kebosanan melanda. Nak keluar, malas. Sudahnya, 3.15petang, aku dah siap baring-baring atas katil, tutup langsir, pasang kipas full blast dah ZZZZzzzzzz

4.30 petang, bangun, tengok TV lagi, boringnyaaa... aku tidur balik, sejam kemudian baru bangun. Tu pun sebab badan dah lenguh tidur lama sangat. apa aku nak buat nih? tengok bilik tamu, ada selonggok pakaian, malasnya nak lipat baju... aku mengeluh dalam hati. Kemudian pegi dapur. aku keluarkan udang dari freezer untuk dinner, kemudian aku selongkar kabiner dapur, ada tepung, ada butter, hmmm buat pan cake a.k.a lempeng untuk tea break sedap jugak... makan ngan susu pekat, pergh! sedap sehingga menjilat jari.

Siap minum petang aku bersihkan dapur, kumpul bekas-bekas kaca, susun tin-tin kosong, kemudian buang sampah. Lepas maghrib, aku lipat baju depan TV bersambung pulak tengok Oprah Winfrey Show, pastu g dapur prepare makan malam. Menu ; Mee Rebus Udang ngan Sawi. Asal resepi adalah isi ayam tapi disebabkan aku dah makan ayam siang tadi jadi kena tukar menu lain waktu malam. Menu ni kakak aku yang bagi, dia cakap ni makanan orang Kelantan. Very simple tapi sangat berkhasiat.

Bahan-bahannya cuma air 2 cawan, isi ayam (aku tukar ngan udang), bawang putih (aku tambah bawang merah jugak), sayur sawi, garam dan mee kuning(dicelur).

cara masak, Rebuskan ayam dan bawang sehingga menggelegak, masukkan batang sawi, garam secukup rasa dan biarkan dalam 30 saat sebelum masukkan daun sawi. Tutup api dah curah dalam mangkuk yang berisi mee kuning. Kalau nak pedas bolehla taruh cili ikut selera. tadaaaa!enjoy ur dinner...
so ni adalah mee rebus yang aku buat semalam. Sedap tau nyahhhh...cuba lah. Very da simple and berkhasiat. Kalau ble sayur tu tak mo masak terlalu lama. Stail aku, bila dah letak daun sawi, aku terus tutup api.

Ok, makan malam dah, lipat baju pun dah, tengok tv lagi, uish, hari ni memang sakan aku tengok TV. Berbaloi bayar astro kalau macam ni hari-hari... tapi ni cuma terjadi sebulan sekali, huhhh, apekahhhh!

pukul 12 malam, mata tak mengantuk tapi aku mesti masuk tidur. penat guling-guling atas katil tapi mataku tak jugak terpejam lena... menyesal pulak layan tido tak hengat siang tadi. Sudahnya setiap jam aku bangun basahkan kaki, berangan, pastu tertido, pastu bangun lagi, basahkan kaki, mimpi, berangan lagi hahaha...

berbekalkan pengalaman sehari berumahtangga yang membosankan, aku cam kesian lak kat suri rumah sepenuh masa yang baru kawen, mesti boring gile sebab siang hubby keje, pastu duk umah sensorang tak tau nak buat apa... kalau yang dah kawin lama ngan ada anak2 tu lain cerita lah... aku yang tak sampai sehari bawak 3 orang budak Rumah Solehah tidur rumah pun dah kelam kabut. Hehehe.

sekian dahulu entri panjang lebar dari aku yang telah merasai hari berumahtangga di hari minggu :)

1 comment:

mOEha Aziz said...

hi nani...

how r u? windunye kat nani.... bila nak jumpe ek?