24 May 2008

Pertama kali... kena tag...

Okay, malam tadi selepas membelek buku panduan mtest, aku pun mengingat semula 5 perkara pertama kali aku alami... semuanya mengikut kronologi tahun....

1. Pertama kali melancong... tahun 1988, cuti sekolah hujung tahun. Bapa dapat tiket percuma untuk satu famili ke semenanjung... sangat gumbira tak terkata walaupun masa tu aku tak tau pun letaknya semenanjung tu disebelah mana. Perkataan melancong tu pun aku blur-blur lagi... mama aku cakap kita pegi visit... baru aku pahammm.... kitaorang g Kolumpo, Penang, Pahang, Melaka, Johor, Singapore... uish... seronok lah sebab aku rasa masa tu aku jalan jauh sangat... lepas tu aku tanam azam, dah besar nanti nak melancong tiap-tiap tahun... backpack pun takpe... yang penting kita enjoy! (baca : kat tumit kiri aku ada taik lalat, orang cakap tu petanda aku kaki jalan.. entah iye entah tidak)

2. Pertama kali tinggal berjauhan ngan parents... Masa tu aku darjah 6, orang lain sibuk nak amik UPSR, aku gatal ikut pertandingan catur... (baca : tapi takpe, UPSR pun aku amik gak) tak sangka dari wakil sekolah, aku jadi wakil zon, kemudian wakil daerah dan akhirnya menjadi wakil bahagian ke peringkat negeri... kat tempat aku pada waktu tu, pencapaian seorang kanak-kanak berusia 12 tahun ke pertandingan peringkat negeri sudah dianggap terbaik.. Pertandingan ni lah yang telah memisahkan aku berkali-kali ngan parents sebab kena pegi daerah lain kat Sabah... Pertandingan peringkat negeri aku cuma dapat no.3... dikalahkan oleh peserta dari Kota Kinabalu dan Sandakan. hari terakhir tu jugak aku dapat result UPSR...hahaha... nasib baik keputusan cemerlang... kalau tak, buat malu je anak cikgu kantoi belajar.

3. Pertama kali tidur tak hisap jari... hahaha... lawak tapi yang bennneeerrrr... aku ada habit tidur kene hisap jari dari kecik sampai sekolah rendah... nak dijadikan cerita, masa form one kena masuk boarding school... awal-awal lagi mama dah pesan, jangan tidur hisap jari, kalau kakak-kakak senior nampak malu... maka, malam tu dengan susah payah aku menidurkan diri tanpa menghisap jari... lotih punya pasal, den tertido jugak... perkara tu berlangsung seminggu, sbulan, detahun dan hingga la sekarang. Hari ni, bile aku ngengada nak try balik hisap jari, aku jadi geli-geleman... cano laaa dulu menatang tu boleh jadi candu aku... ahax (baca : aku masih tidur hisap jari masa g tournament chess...kui kui kui)

4. Pertama kali jatuh cinta.. aku pernah tersuka kat sorang abang senior masa masuk sekolah asrama. Khairul Anuar namanya... tak sangka pulak Abang Nuar ni ada adik satu kelas ngan aku... kwang kwang kwang... tapi sebenarnya tu cuma syok sendiri...akal pendek lagi zaman tu... hakikatnya first love aku masa form 4, ngan tetttt... mula-mula kena gossip, pastu jadi betullll... tapi kitaorg takdela nak dating-dating nih... lepas SPM, lost contact, jumpa balik masa tengah amik Diploma tapi kami kawan je, masa amik degree sempat kapel setaun lagi ngan dia... masa tu aku rasa dia memang jodoh aku arrr... tapi, nak buat caneee.... setahun je...pastu we broke up and lost contact sampai kehari ni... aku redha je lah... masalahnya, after almost 5 years, i keep comparing my newly bf ngan si Tett ni... nama pun first love... alahai...

5. Pertama kali bawak kete... aku form 3. Masa tu kenduri kahwin sepupu aku kat Labuan. Kete mama telah memblok kereta orang, jadi aku dengan confidentnya telah menghidupkan enjin kereta dan memasukkan gear satu... masalahnya aku tak reti nak balancekan clutch ngan minyak... apa lagi... meloncat lah kereta tu... nasib baik depan tu rimbunan pokok pisang... jadi aku hanya melanggar batang-batang pisang yang tidak bersalah... nasib baik kereta mama tak kemek waima tercalar pun tak...hahaha... tapi tobat pastu tak berani nak sentuh dah kete tu...mama pun siap warning lagi...sampailah 5 tahun kemudian bila aku merengek nak belajar memandu... la ni aku dah jadi pemandu tegar....hehe
amacam? agak-agak ade tak yang pernah mengalami fenomena sama seperti aku? erm, aku nak tag sape ekkk? tak payah laaa...

No comments: