21 May 2008

hobi baru aku...

SUDOKU
----------
aku g ofis macam biasa... lepak kat meja shahir...dia g kuantan ari ni... bolehla aku melayan hobi baru aku... "sudoku" via online...ble dapat point gitooo...

tengah-tengah khusyuk mengadap nombor-nombor kat petak empat segi tu, bos aku lalu...alamaks! terus tukar windows appearrence...kantoi naya je. Then, aku print lak 2 3 lai sudoku tu...semua version easy a.k.a beginner since aku ni masih merangkak dalam arena nih.

Pastu memang aku nampak khusyuk 'buat keje' kat meja shahir...keje sudoku tu le..hehehe..ni sume penangan dari Program Saintaian Minda. Kalau tak kerana Zehan bawak sudoku (baca : print version), sampai sekarang aku takkan main permainan yang mengasah minda ni... Thanx Zehan... aku dah ada hobi baru...

FRIDGE MAGNETTO
-----------------------
Semenjak berpeti ais baru, aku suke je nak kumpul penghias pintu freezer.. rasa seronok lak bila tengok colorful kat peti ais aku. So far aku dah ada 2 ekor kura-kura hijau, souveniour dari Philipines, PosLaju dan Penang... So kengkawan, kalau hangpa pi mana-mana, aku tak minta lebih-lebih, hangpa belikan fridge magnet ni pun dah cukup sebagai souvenior disamping botol-botol sabun mini dari hotel-hotel yang hangpa duduk...

MEMBACA
-------
Sebenarnya hobi membaca ni dari dulu lagi... aku pernah dapat anugerah kat library Labuan masa kempen membaca 20 tahun yang lalu...ahahha... but its true...selain membaca, aku juga terrer bercerita... ni semua berkat tunjuk ajar mak... dia kan cikgu...

berbalik hobi membaca, masuk sekolah menengah, aku mula mengenal novel-novel yang lebih berat penceritaannya... selain novel, aku juga penggemar dan pengumpul komik serta majalah. Semasa latihan praktikal pula, duit elaun habis semata-mata membeli novel dan majalah.Masa tu rumah aku jadi tumpuan sepupu dan makcik... bilik aku dah jadi mini library... hehehe... dan aku selalu bising kat adik aku kalau dia punggah komik kesayangan aku dan bawak g memancing... ada ke patuttttt...

Lepas tu, aku sambung amik degree, masa ni hobi membaca sedikit berkurangan. Bebanan study dan keterbatasan duit untuk berbelanja membantutkan seketika hobi membaca aku ni. Kalau nak membaca pun biasanya aku akan meminjam dari kawan, library atau kedai buku.

2008 kuhadapi dengan terlalu banyak liku dan cabaran... aku jadi semakin kuntum, jadi semakin pesimis, dan seringkali bersendiri hinggalah aku ditemukan dengan seorang guru tusyen... dia yang kenalkan aku tentang pentingnya kita meneruskan kehidupan no matter had happen... dia yang memperkenalkan aku dengan buku-buku motivasi yang banyak menyedarkan aku dari kemurungan yang panjang.

Bermula detik itu, hobi membaca aku kembali mekar seperti dulu biarpun pembacaan aku sekarang lebih kepada ilmiah, motivasi dan pastinya cinta...(baca : ahax! kuntum itu takkan tinggal)

No comments: