29 August 2008

penangan nasi kandar

pang!!!

tu lah ibaratnya penangan nasi kandar kat Nilai ari ni.

1st, aku sesat barat kat Nilai, tak tau kat mana harus dituju untuk pergi ke lokasi nasi kandar tersebut. Dah waste 30 minit dalam kete.

2nd, dah sampai tapi terpaksa beratur panjang hampir satu jam semata-mata nak buat order... bapakkk ramai!... dua tiga kali aku nampak orang keluar dari restoran ni bawak berbondong-bondong nasi kandar bungkus... kenduri apeeeee!

3rd, bila dah nak sampai turn kitaorang, kakak yang jaga tu pun amik order, pastu dia suh duduk... aku agak cuak jugak bila dia dengan konfidennye suh kitaorang duduk tanpa bawa apa-apa...

4th, nasi dah sampai...yeay yeay...erks...tapi ada 3 je, kuah pun takde lagi... sabar-sabar...hati aku berkata... kak A & Kak B bangun nak g cuci tangan...
tetiba...

5th, aku terkedu seketika bila pelayan restoran tu angkat dua pinggan nasi kitaorang bawak ke meja lain... nasib baik tak jamah lagi nasi tu... musykil gak sebab orang yang duduk kat meja yang diorang hantar tu sampai kemudian dari kitaorang, cane diorang ble dapat dulu? cane lak makanan yang dah letak kat meja kitaorang boleh selamba je amik bubuh kat meja customer lain... nasib aku tak buat perangai ludah nasi tu... kalau tak confirm diorang muntah kat situ jugak... tu sabar lagi... tapi dah terasa bahang dah...

6th, nasi pun sampai untuk kali kedua, selamba aku tanya pelayan tu, "nasi ni tuk kitaorang ke atau u ols nak amik balik?", dan dengan selamba beruk juga pelayan tu cakap "orang tadi dah order dulu" sambil jeling kitaorang.... what the he**!!! aku sumpah dalam hati je ... babi betullll... hilang selera aku.

Sudahnya, kitaorang makan sambil komplen2 teknik melayan pelanggan diorang yang sungguh hampeh + buat comparison kedai diorang ngan Restoran Beriani Gam Anje kat seksyen 15 nunnn... jauh lebih efisyen... pastu Kak A lak cakap, kalau melayu memang macam ni... huhhhh!

aku seboleh-bolehnya taknak salahkan melayu dalam hal ni, tapi aku rasa dah banyak kali masalah-masalah sebegini dibuat oleh orang melayu... betul tak? amik kontraktor melayu nak renovate rumah, finishing biasanya tak sama dengan yang dikehendaki dalam plan terdahulu, buat tender cenderahati ngan melayu, janji hari ni, esok lusa baru dapat, buat tender printing pun sama, masa nak dapatkan tender, bersungguh kata boleh kejar deadline, at the end, dia yang mampos... hangpa ingat tak kes makmal komputer yang kerajaan kita sub kan pada kontraktor melayu dulu? apa jadi? banyak kes makmal tak siap, bertangguh, 'bankrupsi' atau 'kurapsi'...

apepun, nak cakap nih, nasi kandar tu memang sedap siot. aku rekemen je kalau korang nak cuba tapi timing kena betul... aku tak tau lah diorang bubuh ape dalam kuah kari tu... walaupun aku dah declare ngan juju tak nak g kedai tu jadi kalau teringin nak makan maknanya aku kena kirim ngan dia je laaa... hehehe... aci tak?

2 comments:

saracocohoney said...

tak aci sebab ko tak bawak aku...

Nani said...

lalala... tu la, cube ko keje kat Pusat Latihan RHB tu kan besh...ble aku ajak ko skali..hehehe