02 September 2008

Memantai atau momantai atau membantai atau memandai-mandai...

erk... tapi tu lah aktiviti aku dari sabtu dan ahad sebelum menerima kehadiran Ramadhan.

Kalau orang Negeri Sembilan, menggelar aktiviti ini sebagai MEMANTAI... aku yang berasal dari Negeri di Bawah Bayu pun turut sama terkena tempiasnya... oleh yang demikian, aku pun memandai-mandai bersuka ria di hari sabtu bersama penghuni Rumah Solehah... Birthday Bash & Merdeka Celebration... theme baju warna merah gitu, jadi sungguh meriah sebab hanya berapa kerat je pakai baju ikut tema...huhhhh! apepun memang happening party kali ni walaupun hanya dihadiri oleh beberapa orang sukarelawan Salam dan juga Sahabat Positive.

Owh! untuk itu, aku dengan berani berkongsi puding roti yang aku baru master membuatnya penghujung tahun lepas masa kat kampung. Sebenarnya aku yang dari dulu terliur nak makan puding roti ni tapi kalau buat untuk aku sorang, alamatnya tak habislah, jadi aku buat untuk adik-adik rumah solehah ni makan ramai-ramai... sedap nyahhh... (baca :lalalalala... aku puji diri sendiri)... dan aku bawak juga agar-agar cendol untuk adik-adik ni.

Balik dari Rumah Solehah, aktiviti diteruskan dengan bertemu kawan lama... so that malam tu kitaorang bantai makan steamboat. Pukul 10.30 malam baru sampai kat rumah dan mula memarinate ayam untuk program esok hari.

Ahad pagi morning, juju, Mani & fren dah nak sampai masa aku bukak mata, ape lagi, kelam kabut dibuatnya... mujur program pagi ni program mandi-manda jadi aku hanya perlu cuci muka dan berus gigi untuk kelihatan segar. Kami mengambil Sarah dan Fizah (baca : adiknya si sarah) di Kajang sebelum meneruskan perjalanan ke Sg Gabai.

Dekat pekan batu berapa tah kitaorang berenti beli nasi lemak, aku lak terliur nak makan roti canai, sudahnya jenuh pula menunggu roti siap..huhuhu... sampai kat Sg Gabai, keadaan masih lengang. Cepat-cepat kitaorang panjat tangga, konon nak chop tempat...separuh pendakian,Juju berhenti dan tersengih memandang kitaorang, "Alamak! arang tinggal dalam kereta lah...", nasib la kena turun balik and amik arang...kalau tak sia-sia je lah bawak ayam naik atas...

Sampai kat atas, satu lagi masalah timbul, takde mancis, takde lighter, makanya aku kena buat muka kakak-kakak pegi pinjam lighter kat adik-adik yang tengah pasang khemas sebelah port kitaorang. Dengan sekali percubaan, Juju berjaya memarakkah arang dan dengan keyakinan api takkan padam, dia suh aku pulangkan balik lighter tu... huhhh! tak sampai seminit, api padam dan dengan sengih manja juju mohon aku pinjam semula... waddah***! takpe2, aku tau aku lapar... hehehe

lepas makan dan selepas berpuas hati dengan hasil marinate ayam malam tadi, aku mula membasahkan diri...sejuk gile... tapi akukan makhluk berdarah panas, aku layan je...lama-lama dah biasa, siap boleh bertafakur dan mengusya orang lagi...erkzzz...

pukul 1.30petang, kami bersiap-siap untuk turun (baca : kami tu merujuk kepada aku, juju dan sarah sebab 3 orang yang lain dah turun awal). Dah siap tukar baju, kitaorang singgah minum kat cafe lui. Cafe ni cozzy jugak... best! nanti korang pegi laaaa...




3.30 petang, awal lagi nak balik, jadi kitaorang setuju nak main layang-layang kat bagan Lalang... wakakakakakaaa! ini memang kes momantai... sampai kat sana kitaorang rasa sedikit hampa... sungguh ramai hamba allah di sana, sesak!... angin pun takde, ada satu dua sahaja layang-layang di udara. Air laut tengah pasang... semuanya membunuh berahi kitaorang untuk berlari-lari di gigi air sambil menaikkan layang-layang...owh! anganku musnah begitu sahaja :(

Kami tidak menunggu lama di sana, ketika matahari ingin membenamkan wajahnya didasar laut, (baca : chewah ayat aku ni kelakar sungguh)... kitaorang beransur pulang, iyelaaaa...malam ni nak sembahyang terawih lagi... Kami berpisah disitu, Juju pulang dengan Mani dan kawanya, aku pula bersama Sarah dan Fiza bergerak balik ke Bangi melalui jalan lama.

Kami sempat singgah makan di Tasik Idaman. Kemudian, bergegas balik ke rumah memandangkan maghrib hampir tiba ke penghujungnya.

Sampai kat rumah, aku cepat-cepat mengemas rumah mana yang patut, malam ni Leha nak mai, tidur kat rumah. Usai semua aku langsung terbongkang atas sofa... baru terasa lelahnya seharian suntuk berjimba...

10.30 malam, Leha sampai, bersembang sepatah dua, aku mohon permisi merehatkan diri, penat gile siot... tapi aku sempat menyediakan Mee segera dan roti telur untuk dia... cukup baik bukan...hehehe..

genap pukul 12.30 malam, aku sudah lena dibuai mimpi yang agak kelaut... lalalalalala

No comments: