17 July 2008

minggu lepas? cont'-

hehehe...ape laaa...aku lupa lak ahad lepas aku kemana...rupa-rupanya aku ada plan besar... pagi morning dah bangun, misi pertama memasak. Menunya, bubur nasi, sup ayam, sambal tempe.

Mula-mula, goreng tempe, kentang dan ikan bilis berasingan. Sejukkan minyak. Sambil-sambil tu, bersihkan ayam yang telah di defroze tadi. Potong-potong pastu rebus kosong, kemudian baru dimasukkan rempah ratus sup yang telah disegerakan didalam bunjut Adabi. hehehe, kemudian lagi, masukkan halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam yang telah ditumbuk. Biarkan mendidih...ops, jangan lupa garam dan kentang.

Itu cerita di stove 1, stove ke-2 pula aku buat bubur nasi. tak banyak. segelas setengah beras je... Sementara tunggu sup ayam mereneh, aku siapkan bumbu untuk sambal tempe...simple je, bawang putih, bawang merah, sedikit halia, semuanya dihilir halus-halus kemudian ditumis bersama dengan cili blender... aku tak gemar sangat beli cili boh yang dah siap tu sebab biasanya diorang bubuh pewarna dan macam-macam additive. Bila dah pecah minyak (baca : maknanya cili dah betul-betul masak), aku tuang semua tempe, kentang dan ikan bilis yang telah digoreng awal tadi. Tabur garam dan gula secukup rasa... tadaaaa...siap!

tapi cam ade problem lak... cam tak masin je masakan aku kali ni...erk..orang cakap, kalau masakan kita kurang masin/manis, maknanya lambat jodoh...erkkkk.... cuak-cuak!

Ok, makanan dan siap packing, mangkuk plastik -done, cawan kertas - done, sudu -done...start kerete menuju umah Sarah. Tengah-tengah drive tu aku sempat msg sarah dan call nenek bagitau aku dah on d way...

Kami sampai di HKL almost 2.30pm... kesian along, aku suh dia tidur dulu masa ina pergi tengahari tadi...kalau tak mesti asyik sms je "kak nani kat mana?", "kak nani dah smpai mana?". Jalan macam semalam juga, roadblock polis sana-sini...sengal betullah...aku mengutuk tapi sarah cepat-cepat tune mind aku...dia cakap, polis ni jalankan arahan je. lagipun kalau tak buat operasi macam ni nanti polis makan gaji buta je duduk kat balai... aku iyekan je lah kata-kata sarah, setidak-tidaknya sejuk sikit ati aku tengoko abang polis bertempiaran mencari tempat berteduh tatkala hujan mula merintik...hahaha

Along ceria hari ni, kitaorang layan lepak sampai petang, sampai arif, ina, elly dan zam sampai. Bertambah-tambah ceria lah si Along tengok Abang Aqim dia. Aku pun puas hati sebab apa yang aku masak tadi habis licin. Sempat juga patient katil sebelah along merasa bubur nasi aku. hehehe.. dan kalau nak tau, semua orang cakap, masakan aku tak kurang garam...maknanya...dah ngam-ngam lah masa ni tuk aku mencari tulang rusuk....ahax

Pukul 6, aku, sarah dan nenek beransur pulang. Lagipun Nenek busu tinggal sorang kat rumah tadi. Dia tak ikut hari ni sebab anak nenek busu yang bongsu balik. Sampai kat Sg Congkak hari dah beransur gelap... lepas lepak-lepak sembang ngan nenek sambil mencecah biskut kering dalam teh,aku ngan sarah minta diri untuk balik.

Lepas hantar sarah, balik rumah... baru terasa penat yang amat sangat... Malam, aku tidur agak awal...tengah baring-baring baru teringat bekas-bekas bawak bekal tengahari tadi tertinggal dalam keta... argh! esok pagi je la.... tidur lebih baik...Zzzzz

1 comment:

nobody said...

mekacih nani kawai chan..daku telah menumpang skaki.. hehe