10 October 2008

Jalan Jalan Raya 1

Raya baru ni aku seronok sangat, pertamanya sebab tahun ni semua adik-beradik ngan ipar-duai berkumpul di hari raya. Keduanya, aku dapat pergi ke tempat yang aku dah plan nak pergi... Ketiganya, kali pertama mak aku taknak masak sebab kena siapkan tempahan menjahit, pertama kali makcik aku tak boleh nak tinggalkan nenek keseorangan sebab sakit, sudahnya aku ngan kakak ngan sepupu jadi bidan terjun masak rendang daging, kurma ayam dan paceri nenas di malam raya.

Jadi, hari raya kali ni sangat-sangat bermakna dalam hidup aku... raya pertama, lepas mandi aku terus pegi umah nenek, pastu temankan makcik amik acar timun yang telah ditempah seminggu awal. Pastu kitaorang reramai pegi kubur Arwah datuk. Usai dari kubur, terus menziarah sanak saudara sebelah mak... kira-kira cukup 8 buah rumah yang kami singgah tengahari tu...

Kemudian bergegas pula mengejar Bot terakhir ke Labuan. Sudahnya, kitaorang sampai di Labuan saat azan mula berkumandang. Tak sempat nak menikmati malam di Labuan, kami beraya sakan mengunjungi saudara sebelah bapa. Sampai kat umah pun dah tengah malam.

raya ke-2, pergi kubur atuk ngan nenek sebelah bapa, sempat jumpa dua tiga kenalan disana. 1.30petang naik bot semula balik ke Papar. Malam, flight kakak dan suami balik ke kl sebab nak sambut raya kat Terengganu pula. Aku? dah terbongkang kepenatan jadi supir all the way...

Raya ke-3, tak buat apa, malas-malas kat umah, tidur sampai tengahari... oh seronoknya!

penat? memang penat... sebab tu benti sampai raya ke-3. nanti aku sambung lagi k...

No comments: