16 September 2008

Kursus dua hari, cuti sehari

hmmm, tengok pada tajuk macam seronok je... sebab 5 hari tak payah fikir pasal kerja... tapi hakikatnya otak ni tetap nak memikio mende-mende cenggini... tengah memasak terfikir pasal sijil yang perlu diisih(baca : sort), tengah mandi, teringat penceramah yang masih belum confirm, uish, baru nak baring teringat pula dengan jadual kursus...aduh...fenin-fenin, patutlah aku mengalami masalah sakit kepala sejak akhir-akhir ini, otak ni belum bisa berhenti mencerna situasi di tempat baru... semua perkara dianalisis, diambil-kira dari pelbagai perspektif... tapi itu bukan punca... ada masalah lain yang lagi membebankan...

"manusia, kalau setakat letih bekerja, dia masih boleh tersenyum dalam keluh, masih boleh berjalan biarpun perlahan...tapi ... kalau ada masalah melanda jiwa, badan yang sihat jadi lesu,gembira bertukar sendu, rasa penat sangat-sangat... sebenarnya lebih kepada penat minda, penat jiwa... badan lebih longlai dari letih bekerja, sakit sengal dimana-mana.."

Kursus dua hari tadi lebih kepada kaunseling diri, menerima masalah dengan senyuman...(baca: apekah...) .. "Menangani Pelanggan Bermasalah", macam-macam karenah, tawar-menawar, rasuah malah ugutan... ada juga sesi mencari jodoh... ala-ala dalam iklan sunsilk yang terkini... semua dirumus menjadi satu, menukarkan emosi dengan cuba berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengannya kemudian cuba mengeksploitasikan emosi marah kepada yang lebih baik... mudah sebenarnya.

Esok, cuti sempena memperingati tarikh penurunan Al-Quran, Kalam Allah yang tiada taranya. Agenda esok biasa-biasa saja, duduk di rumah tengok TV, tidur dan petang bersedia dengan juadah untuk santapan berbuka puasa... oh ya, esok nak jamu orang berbuka puasa kat rumah. Nampaknya malam ni kena setkan menu apa yang perlu. Kepada semua, jemput-jemput datang kalau tak malu..ahax... (baca : jahatnya aku, main-main je laaaa)...

By the way, to all readers, u are invited to my Jamuan Berbuka Puasa yang akan aku buat esok, 17 September 2008. Habaq kat aku kalau nak mai k... (baca: purposely untuk budget makanan).

Selamat berpuasa, selamat berbuka puasa and, selamat bercuti kepada mereka yang berkenaan, kepada yang tak berkenaan, keje elok-elok yeeerzzzz..;)

3 comments:

saracocohoney said...

aku tak cuti...hu..hu...tapi aku nak gi makan umah ko...masak sedap2tau!

nobody said...

saya pun tak cuti.. mencikkk

Nani said...

hik hik hik... burp!...alhamdulillah...