04 November 2009

Trip ke Bandung ~ Jakarta : Part 1

Lega... tu je yang boleh aku ungkapkan tatkala kapal terbang selamat mendarat di LCCT semalam. Lega sebab dah selamat tiba setelah 6 hari bercanda di Bandung dan Jakarta.

Ni merupakan catatan perjalanan aku selama berjimba. Mungkin boleh dijadikan guide bagi mereka yang ingin kesana.
-----------------------
Day 1 ~ 29 Oktober

Aku, kak su n makcik Asmah (Mak Kak Su) fly ke Bandung menaiki flight Air Asia, QZ 7594 yang ongkosnya cuma RM90/seorang untuk pergi dan balik... Asalnya trip kitaorang ni ada 8 orang tapi since wifenya Shafuan pregnant, so kena cancel 5 orang (ni sume kroni2 shaffuan lah).
Sampai je kat Airport Bandung dalam pukul 10.45am(waktu tempatan), terus cari teksi ke Hotel Progo, it only cost you RP40,000. Plan asal nak jalan terus ke Pasar Baru tapi since kak su dan makcik asmah bawak beg troli seorang satu, so that kena jugak check in dan letak barang dulu. Aku? cukup bawak beg COSH coklat. Isinya cuma sebiji lagi beg sandang, toiletries dan baju tidur. Baju lain, telekung dan lainnya memang dari awal plan nak beli kat Bandung je.

Hotel Progo ni paling murah RP200,000 semalam tapi masa aku bboko bilik dulu, yang available cuma bilik yang harga RP235,000/semalam untuk 2 orang for weekdays, kalau tambah extra bed, kena tambah lagi RP95,000. Bilik utk 2 orang memang just nice tapi bila tambah extra bed dah jadi kecik tapi still boleh bernafas. Hehhh... hotel ni letaknya di jalan Progo 8, sangat2 dekat dengan Factory Outlet(FO) sekitar Jalan Riau (also known as Jl Ir Martadinata) seperti Summit, Heritage, The Secret, Oasis, Riau Junction, Terminal Tas etc. Semuanya walking distance aja kok...

Dah letak barang, naik teksi yang sama menuju Pasar Baru. Pasar Baru ni lebih kurang Pasar Payang di Terengganu atau Pasar Khadijah di kelantan yang menjual dari barang basah hinggalah barangan tekstil. Bedanya, pasar baru ni 8 tingkat dan setiap tingkat mempunyai pilihan barang yang tersendiri. Contohnya, di bawah sekali adalah pasar sayur-sayuran, tingkat 1 untuk kain-kain baju kurung/kebaya, tingkat 2 untuk telekung, tingkat 3 untuk jeans etc... tapi WAJIB pegi semua tingkat OK, so that tak menyesal... furthermore, harga barang-barang disini memang murah dan pilihan sangatlah banyak. Kena pandai bargain. Jangan jadi macam aku, terasa murah je terus amik, tak reti nak tawar menawar nih. hehe...

Jadi, hari pertama, agendanya shopping... aku pun sempat rembat sepasang kain untuk baju kurung at RP100,000, sepasang baju Kalong RP50,000, sehelai tudung RP15,000 dan 2 helai t-shirt bandung RP 50,000. Sikit je kalau dibandingkan ngan Kak Su dan Makcik Asmah, takpe2, aku ada masa lagi nak shopping...

Balik dari Pasar Baru, letak barang kat bilik dan usai solat, kami menyusuri pula FO disekitar Jalan Riau dan dinner di Food Court The Secret. Merasa Ayam Penyet version Bandung. Sedap dowh! FO The Secret ni sangatlah cantik... aku suka deko dia sebab memang ala-ala secret gito. Kat luar cam takde ape, tapi bila masuk mabeles! main kaler itam putih lagi... ada taman landskap serta unsur air (kolam ikan dan air terjun)... Almost FO kat sini konsepnya begitu, so convenience untuk orang yang shopping dan convenience jugak untuk orang yang mengekor orang yang shopping (macam aku)...

Malam, lepas dinner, balik ke hotel, capek banget (Penat sangat-sangat) coz menapak all the way dari Hotel ke FO. Time to get rest sebab esok acara wisata (ziarah) pula.