08 March 2009

pandanganku terhadap Datuk

keh keh keh! ayat bukan main lagi...Datuk bukan sebarang Datuk... Datuk kali ni merupakan impian aku sejak dua tahun lepas. Macam-macam halangan setiap kali aku nak jumpa Datuk nih. Dugaan terakhir jadi minggu lepas, tapi alhamdulillah, semalam ku berjaya menjejakinya.

Apa yang menarik sangat dengan Datuk nih?
Hmmm...ni merupakan soalan klise yang aku hadapi setiap kali menyuarakan keinginan bertemu Datuk. Entahla, aku pun tak tau apa kenapa aku eager sangat nak jumpa Datuk, perasaan tu melebihi perasaan bercinta dengan seseorang pulak. Hebat tak?

Kesukaran bertemu Datuk?
Oh! sangatlah banyak halangan dan rintangan. Bayangkan sahaja aku menanam azam sejak tahun 2007. Yang sedihnya, setiap kali ada peluang, setiap kali tu juga ada halangan. Bukan sekali dua, tapi berkali-kali.huhuhu

Perasaan bila tau akan bertemu Datuk?
Gementar, risau, berdebar-debar, gembira, speechless (baca: but still dalam kereta aku banyak cakap). Semua perasaan bercampur baur.

Perasaan semasa dan selepas bersama Datuk?
Mulanya memang sukar. Im not prepared enuf actually. Bak kata Mamat "Datuk ni mula-mula memang tak kasi can"... tapi alhamdulillah, berkat kesabaran dan semangat kental, ku berjaya akhirnya menakluk Datuk.

Sakit hati pun ada bila orang lain yang kutemui memberi macam-macam reaksi, "susah ooo", "takpe, sikit lagi", "keep on moving dear", "aiyo very tough but you can do it", "30 minit sampai la"...etc...

Selepas berhempas pulas (baca: erks...apekah berhempas pulas) selama lebih kurang 2 jam, akhirnya aku selamat sampai di Puncak Gunung Datuk... alhamdulillah... hilang lelah, hilang penat bila menyedari ku sudah berada di Puncak Datuk... seronoknya hati tak terkata.

Pemandangan di Puncak Gunung Datuk memang antara yang superb. Boleh tengok helang terbang dekat wooo... Apepun aku bukanlah orang yang sangat arif tentang itu. Kepuasan bagiku adalah apabila aku berjaya menawan setiap puncak gunung yang di daki. Pemandangan yang cantik pula merupakan bonus.

Apepun, ni ada beberapa gambar yang aku amik semalam. Ni la Datuk yang aku nak citer kat korang, Datuk ni la yang sering mengganggu mimpi malamku selama ini. Yang pasti, ku takkan bermimpi lagi kerana mimpi dah jadi realiti.

Dua orang kuat, Mamat & Aibah (tak sangka gayat lak minah ni)
Menikmati suasana berangin di Puncak Gunung Datuk, Ala-ala meditasi plak
Hey, look at me!
Ni sebenarnya picture sengal, Aku malas nak bukak keychain hp tu la jadinya NANI yang diterbalikkan
Urm, semangat betul kaki tu kannn...ku sangat sayang dia... kaki aku daaaa...

Ni lak other link dan pautan lagi yang ada cerita tentang Gunung Datuk. Senang cerita, ble gugel sendiri dalam internet, gerenti banyak cerita korang ble dapat.

Nota Kaki : Ya kawan-kawan, Datuk itu adalah Gunung Datuk yang letaknya di Mukim Rembau Negeri Sembilan.

No comments: