27 November 2008

My dearie grandma was not in a gud condition :(

juz now bapa call inform nenek makin tenat. I already know that sebab mama call tengahari tadi. Khabarnya nenek sawan petang tadi and sanak-saudara sudah berkumpul ramai-ramai reciting quran. Aku berdebar , andai malam ini pengakhiran hayat nenek aku pasrah, andai ini dapat menyelesakan nenek aku redha. sekian lama nenek mengalami komplikasi selepas pembedahan membuang barah yang bersarang dibadannya.

Di zaman kanak-kanakku, Nenek kukenali agak garang dengan cucu yang duduk dengannya namun cukup memanjakan aku yang jarang-jarang bersua muka. Namun garang nenek bersebab, membentuk peribadi kami cucu-cucunya. Semuanya kerana sayangkan kami.

Semakin kami meningkat remaja, nenek sering bercerita tentang saudara, siapa orang itu, siapa orang ini, salasilah keluarga, sejarah kehidupan zaman lampau, kesusahan yang dialami dan nikmat yang dikecapi. Kami umpama watak dalam upin & ipin saat itu. Bosan bila mendengar nenek bercerita namun demi menjaga hati kami layankan saja...

Setelah habis belajar dan mula bekerja, hubungan semakin jarang atas alasan kerjaya dan destinasi yang jauh dirantau orang. Kalau dulu aku dan sepupu-sepupu punya tradisi tidur di rumah nenek, bersembang dalam bilik sampai nenek sound suh tidur, namun kini cukup melepak sekejap cuma. Tapi nenek tetap macam dulu, mesti suh aku buat air dan minum sebelum balik. Nenek memang prihatin dalam menjaga tetamu.

Tapi semua tu dulu, masa nenek masih petah berbicara, tatkala nenek masih boleh ketawa ria. Sekarang nenek semakin tenat. Mama pernah bagitau, kadang-kadang nenek nampak orang di hujung kaki dan tepi katil, tapi mama tak nampakpun orang yang nenek maksudkan. Apa maksud semua itu? Kadang-kadang nenek meracau, kadang-kadang nenek seakan tak kenal anak-anaknya, apatah lagi kami cucu-cucunya...

Tadi, dalam esakan, mama bercerita lagi. Siang sebelum diserang sawan, nenek kelihatan semakin baik, boleh bercakap dan bercerita, kenal anak-anaknya, ada selera makan biarpun sedikit cuma. Nenek berpesan lagi minta maaf pada anak menantu... Bukankah itu petanda nenek akan pergi? entah aku tak pasti...

Sebak rasanya memikirkan nenek. Memikirkan kami anak-anak dan cucu-cucu yang jauh dirantau orang. Walau apapun terjadi, aku tau aku kena tabah menghadapi semua ini dan aku kena relakan semuanya.

Harapan yang terbaik untuk nenek... al-fatihah...

5 comments:

saracocohoney said...

semoga nenek ko cepat sembuh... banyak2 bersabar dan berdoa... ko dah sihat?

Nani said...

entah la sarah, apapun terjadi aku kena relakan semuanya.

Aku dah sihat tapi masih batuk2 manje... apekah!

garb_ina said...

nani byk2 kn berdoa & bersabar...

nobody said...

berdoa dan sabar ok nani.. semoga nenek ko cepat sembuh. amin. :)

Nani said...

Thanks guy, terharu mak!