07 December 2009

manis

Jumaat malam lepas aku g rumah pink, ada meeting membincangkan program dan perancangan seterusnya untuk 'Geng Kelaut'...ptuih... wakakaka... Balik dari rumah pink, terus balik bangi, hajat nak singgah tesco kajang tak jadik sebab cam dah jauh bebenor ngan jalan biasa ke rumah aku. Sampai umah, layan baca novel sampai kul 2 pagi.

Sabtu pagi, asalnya keje tapi aku minta tolong Kak Syihan untuk ganti tempat aku ke Projek Stesen Bas Bandar Tasik Selatan. Malas nak juma Asrul, project manager yang aku dah bergaduh dengannya...ahax. sebenarnya aku ada misi lain, kemas rumah, beli barang basah dan marinate hewan2 untuk dibakar petang nanti.

Pukul 11 pagi, aku shopping kat pasaraya bintang, beli kepak ayam sekilo setengah, udang sekilo, kentang 8 biji, sosej, bihun, taugeh, fish ball, black pepper dan butter. Sampai umah, rendam bihun, bersihkan ayam dan udang, rebus kentang dan kupas bawang dan halia. Mudahkan keje, aku blend je semua bahan perap. Cili kering aku dah buat siap-siap sehari sebelum.

Once keje memerap siap, aku mula siapkan bumbu untuk bihun goreng, simple je, ikan bilis, bawang putih, bawang merah di blend kemudian tumis dengan cili kering. Lepasty, masukkan ayam, fish ball dan sotong. Bila dah masak baru masukkan bihun yang dah digaul dengan kicap. letakkan taugeh... tadaaaa..dah siap.

Pukul 4.30 petang, jumpa kareem, aniza, sarah dan ayip kat flea market, serdang, terus gerak ke Bagan Lalang. Jumpa fiza dan shuk kat sana. Sampai je, dapat port best, yang tak bestnya angin tak berapa nak ada. jenuh menaikkan layang-layang. Makan cukup, siap ada peach tea lagi.

Kitaorang lepak sampai malam. seperti biasa aktiviti teka lagu dan kali ni ada plak teka surah... pukul 9.00 malam, kemas barang dan balik.

Aniza ikut aku balik rumah, Kareem balik ngan shuk, Sarah balik ngan Ayip dan Fiza balik sensorang ke Klang. Sampai rumah, aniza terus tidur. Penat agaknya sebab seharian aniza beraktiviti, dari 3R, KLPAC dan Bagan Lalang. Aku? sempat cuci baju, baca buku dan tengok tv sebelum melelapkan mata. Sedar-sedar dah masuk hari baru. dan aku pun tidur dulu...

**ops...aku tertinggal hewan bernama kambing yang telah dikorbankan untuk pesta pantai bagan lalang ari tu...sedap hingga menjilat jari...manis ok...

1 comment:

sepenuhjiwe said...

huhuhu... sgt jeles ok...